onsdag 23. mai 2012

Helgen som var

Ja, her skjer det mye om dagen. Emma har blitt så stor og sterk at både vi og de på avdelingen ikke helt klarer å henge med. På 17.mai ble jeg dessverre syk og pga fare for smitte måtte jeg altså dra hjem til Trysil i et par dager. Da jeg kom meg til Trysil fikk jeg en koselig og litt sjokkerende telefonsamtale fra Espen. Han fortalte at Emma hadde vært uten CPAP i ca 5 timer og at hun ikke hadde falt i metning. Jeg ble så klart superhappy siden hun hadde bare klart max 2 & 1/2 time av CPAP før. For dere som ikke vet hva CPAP er: CPAP er en liten "pustemaskin" som hjelper Emma å holde lungemusklene i gang. Hun får ikke ekstra oksygen, men den gjør at lungene hennes ikke skal kollapse. Lungene er veldig umodne når man blir født så mye for tidlig, så derfor har hun trengt litt hjelp med å puste.

Men ikke nok med det, Espen fortalte også at hun hadde tatt et helt måltid med flaske! Helt utrolig, hun tok hele 53ml første gangen! Planen var nemlig at hun skulle gå helt av CPAP og forsikre oss om at hun klarte å puste på egenhånd før hun skulle begynne med flaske. Takket være ei ivrig sykepleier, fikk hun begynt med flaske mye tidligere enn planlagt. Hun er kjempeflink og har i ettertid tatt flere måltider med flaske.  Så om hun er våken de gangene hun skal ha mat, får hun mat på flaske istedenfor via sonde. 


Hun har blitt så flink og stor, og hun har tatt innersvingen på alle. Legene har begynt og stresse litt nå siden de trodde det var lenge igjen til hjemreise, men nå ser det ut til at vi får drar noen uker før.. Tenk på det, vi skal kanskje hjem snart etter 3måneder på sykehuset. Helt fantastisk!


Jeg er lei sykehuslivet, men det tenker jeg veldig lite på nå siden det skjer så mye bra om dagen. Emma sjarmerer oss og lyser opp sykehushverdagen til de grader! Så nå får jeg nesten ikke med meg at det er sol og sommer ute, siden jeg bare sitter inne hos Emma, nesten 24/7. Men vi gleder oss så klart enormt mye til vi skal hjem! 


PUSS PUSS



Ingen kommentarer: