søndag 1. august 2010

Svensk kladdkake

Mmmm..!! Jeg tenkte jeg kunne dele en supergod kakeoppskrift med dere. Dette er en av de letteste og beste kakene jeg vet om. Den er super enkel og rask å lage, og jeg tviler nesten på at det finnes en enklere. Det er en svensk kladdkake, men den ligner veldig på en fransk sjokoladekake.

Når jeg jobbet i Horten fikk jeg den av en av mine største forbilder. Han anbefalte meg å lage den til noe stort og bra. Så jeg lagde den på fagprøva mi og fikk karakter "meget god +".

Kladdkake

3 dl sukker
2 egg
1,5 dl siktet hvetemel
150 g smeltet smør
litt vaniljesukker
3 msk (matskje) kakao (det går 6,3 msk pr. dl)

Bland og rør alt i en bolle, ha det i en smurt springform og stek den midt i ovnen ved 150 grader i 20-30 minutter. Ta den ut av ovnen 30 sekunder før den løsner fra formen. Altså ta den ut før den begynner å bli gjennomstekt. Den skal være seig & "flytende" inni.


Kaken er god sammen med hjemmelaget vaniljeis, vanilje kesam, pisket krem, marinerte bær eller den kan serveres alene.


Denne lagde jeg i går kveld når jeg ikke fant noe lørdagssnop i skapene. Super god, og den passer også bra som dessert.

Bon Apetitt!

Ingen kommentarer: