mandag 1. november 2010

Cupcakes

Siden det er mange som har spurt etter oppskriften på cupcakesa jeg lagde i begynnelsen av forrige uke, tenkte jeg å legge de ut her på min lille blogg. Har tenkt å gjøre det noen dager nå, men jeg har vært opptatt med jobb de siste dagene.. Men her kommer den:

Saftige gulrot-cupcakes

2 1/2 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1/2 ts natron
2 dl brunt sukker
1 ts kanel
2 egg
1/4 ts salt
1 1/2 dl soyaolje
4 dl fint raspede, rå skrellede gulrøtter


Bland sammen de tørre ingrediensene.
Tilsett ett og ett egg av gangen.
Spe vekselvis med olje og gulrøtter, og vend alt lett sammen.
Hell røren i muffinsformene, 3/4 fulle.

Stekes i varm ovn på 175 grader midt i ovnen i 18-20 minutter.
Ta de ut av ovnen og avkjøl på rist.


Disse muffinsformene er geniale. Så får man lik form og str på cupcakesa.


Glasur / frosting:

125 g romtemperert naturell kremost
125 g mykt usaltet smør
250 g melis
2-3 dråper vaniljeekstrakt

Ha ost i kjøkkenmaskinen og kjør til en glatt krem.
Tilsett mykt smør i små terninger/klatter.
(Kremosten og smøret bør være mykt/romtemperert.)
Ha i melis og smak til med vanilje.

Ha kremen over de avkjølte cupcakesa. Bruk en bre kniv eller ha frostingen i en sprøytepose og pynt slik du ønsker. Kake/is strøsel, figurer, hjerter, evt noe saus, ect...

Jeg hadde ikke så mye å pynte med, men slik ble mine.


Jeg har noen flere oppskrifter på cupcakes som kommer senere. Kos dere og nyt. Smil.

Ingen kommentarer: