torsdag 8. mars 2012

Statusrapport uke 24

TERMIN? 26.juni 2012
PÅ VEI? 24 + 4 (Lillehammer mener 24 + 5)
IGJEN TIL TERMIN? 111 dager
KJØNN? Jente
STJERNETEGN? Krepsen
BESTEMT NAVN? Nja, nesten. Vi har to det står imellom nå.
UTÅLMODIG? Nei, hun kan kose seg i magen noen uker til.
AKTIVITET I MAGEN? Ja, og nå kjenner jeg sparkene utenpå også.
VEKTØKNING? Jeg har gått ned 2 kg siden sist jeg veide meg. Men har fortsatt 8kg fra forrige svangerskap + 2kg i dettte svangerskapet. Altså opp 10kg totalt.
BARNEROM FERDIG? Nei, vi har en liten pause siden jeg er innlagt atm.
ALLE INNKJØP FERDIG? Nei!
OM FØDSELEN? Jeg gruer meg veldig til hvordan og når den starter siden det er så kritiskt nå. For om det plutselig skulle skje noe uventet og ille nå blir det hastekeisersnitt. Det kan plutselig bli fødsel i morgen.
PLAGER? De samme gamle.
OPPEGÅENDE? Formen er bra, men er sengeliggende på Riksen, så jeg er ikke akkurat oppegående.
I JOBB? Nei.
HUMØR? Generelt veldig bra.
SULTEN? Ikke mer enn vanlig.
MATLYST? Nja.. Den er der, men jeg begynner å bli litt lei sykehusmaten nå..
NOEN MATKIKK? JA!! Alt utenom sykehusmat!
KYNNERE? Nei.
TUNGT? Nei, men det er litt vanskelig å komme seg ut av senga når magesmertene er på det verste.
HØYGRAVID? Nei!
HODET NED? Ja, det har det vært i noen uker nå.
VANN I KROPPEN? Nei.
NESTE KONTROLL? Om en uke om det ikke skjer noe spesielt i mellomtiden. Er på UL en gang i uka.
SYKEHUSBAGGEN? Ja, den er her hos meg på Riksen. Den ble pakket dagen før jeg ble innlagt, så jeg pakket den virkelig til rett tid. Babyklær o.l. til babygirl ligger igjen hjemme. Men det har jeg heller ikke bruk for med det første siden det mest sannsynlig blir prematurbaby på oss.


UKE 24
Fra 24 uker og 0 dager til 24 uker og 6 dager av svangerskapet.
VEKT: 650 g
CRL: 21 cm
FULL LENGDE: 29 cm

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 22 uker gammelt. Det begynner å fylle plassen i livmoren, og du kjenner bevegelsene stadig mer tydelig. Balanseorganet sitter i øret, og nå fortsetter ørets strukturer å hardne og modnes slik at fosteret kan høre bedre og holde balansen bedre enn tidligere. I motsetning til hva mange tror, er det ikke stille i livmoren. Fosteret kan høre lyden av mors pust, lyden fra mors hovedpulsåre som ligger like bak livmoren, stemmen hennes og fordøyelsen.

Respirasjonssystemene utvikles for å kunne håndtere pusting av luft, men lungene overfører ikke oksygen til blodet eller tar imot karbondioksid ennå. Dette skjer gjennom morkaken.

♥puss puss♥

 

Ingen kommentarer: