lørdag 31. mars 2012

Vår store milepæl, 28+0

Fra 28 uker & 0 dager til 28 uker & 6 dager av svangerskapet.
♡ Vekt: 1100 g
♡ CRL: 24,5 cm
♡ Full lengde: 33,5 cm




UKE 28:
Babygirl er i begynnelsen av denne uken 26 uker gammelt. Hjernebølgenes mønster ligner det nyfødtes.
Hun blir stadig flinkere til å åpne og lukke øynene, suge og svelge. Lungene kan nå puste luft, men det er fremdeles best for henne å forbli i livmoren slik at det kan vokse seg større. For hver dag som går bedres prognosene for å få et sunt og friskt barn om for tidlig fødsel inntreffer. Hennes kropp består av mellom to og tre prosent fett.
Sentralnervesystemet begynner også å bli så modent hun klarer å regulere kroppstemperaturen og gjøre regelmessige pusteøvelser.


Ja, nå er vi her, i uke 28. Dagen vi har ventet på i en evighet føles det som. Babygirl er fortsatt inne i magehuset sitt, og der ser det ut til at hun trives veldig godt! Det er veldig bra, så lenge jeg klarer å holde ut. For hun har jammen i meg pushet grensen min mange ganger nå.

På onsdag var det igjen duket for en ny runde. Jeg våknet på morgenen med noe jeg trodde var kynnere. Jeg hadde smerter nederst i magen som kom og gikk. De ble kraftigere og kraftigere, og ved 10-tiden måtte jeg be om en varmepute. Da stormet hele gjengen inn! Tre jordmødre og en lege som begynte å kjenne på magen min og spørre hva som skjedde. De satte på en ctg registrering og ga meg en varmepute. Registreringen så bra ut, og det ble registrert noen små sammentrekninger. Jeg fikk så klart beskjed om å si ifra om noe skulle endre seg.

Sammentrekningene fortsatte utover dagen og kom ca hvert 10.minutt.. Men på kvelden begynte jeg å kjenne de litt mer og oftere. Hvert 10.minutt, ble til hvert 8.minutt og senere til hvert 5. Natten kom og jeg skulle til å sove, men neida, det var ikke like lett når takene nå kom hvert 3.-4.minutt og varmepute var til ingen nytte. Jeg fikk paracet og riedempende siden dette hadde hjulpet en gang før. Joda, jeg sovnet, mellom takene, men våknet hver gang de kom. For smertene ble ikke borte.

Nå ble det en ny ctg hvor de så riene kom hvert 3.-4.minutt og de skjønte godt hvorfor jeg ikke fikk sove. Legen kom inn og utførte en ultralyd på meg. Babygirl hadde det som plommen i egget og livmorhalsen hadde ikke blitt kortere! HELDIGVIS sier jeg siden jeg ikke vil ha en vaginal fødsel!!!

Jeg fikk en kraftigere dose med riedempende, men denne ville heller ikke virke. De ville helst prøve og utsette fødsel til uttpå dagen siden det var stor trafikk på fødestuene denne natten, men om de måtte ta henne ut så ville de gjøre det. Jordmora pratet med legen som bestemte seg for å gi meg riedempende drypp som skulle gå over to døgn. Endelig stoppet de helt opp og jeg sovnet på et blunk. Da hadde klokken så vidt passert 05.00. De fortsatte med ctg utover natten/morgenen. Jeg som vanligvis sover veldig lett sov som en stein fram til 7-tiden.. De klarte tilslutt å vekke meg og sa at jeg ikke fikk spise frokost før de hadde diskutert på morgenmøtet om hva de skulle gjøre, fødsel eller ikke fødsel.. I 9-10 tiden fikk jeg frokost og de bestemte seg for å vente litt til med fødsel. Babygirl hadde det bra og riene hadde gitt seg av dryppet. For det er ikke alltid dryppet virker, men heldigvis virket det på meg.

I dag tidlig var mine to døgn med drypp over og jeg var såklart superredd for at riene skulle komme tilbake. Nå er det kvelden og magen har vært fin i hele dag, bortsett fra at jeg merker den er litt "sår og sliten" på en måte, men ingenting å engste seg for. Nå er jeg i uke 28, så nå venter vi spent på babygirl og lurer veldig på når hun bestemmer seg for å komme.. Det ble ingen februarbaby på oss, og det blir nok heller ingen marsbaby slik det ser ut nå.. Jeg tror det blir aprilbaby mens Espen holder på mai.

Hva tror dere? April-, mai- eller junibaby?


♥puss puss♥

 

 

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Gratulerer : )