onsdag 1. august 2012

Tanker og erfaringer..

Jeg har hørt mange har sagt at de trodde jeg tok keisersnitt da Emma ble født. Det var jo det som var ønsket mitt så jeg ikke skulle få panikk for at fødselen skulle minne meg om aborten med Dennis. 

Legene håpet at jeg skulle endre mening, og de anbefalte meg å føde vaginalt siden det var bra for lungene og fordi hun lå med hodet ned. Om det hadde skjedd noe med Emma under fødselen eller situasjonen hadde endret seg for henne i magen, slik at hun måtte ut fortest mulig, hadde det blitt keisersnitt. Men Emma hadde det bra hele tiden, det var bare de blodansamlingene jeg hadde som irriterte livmoren og antageligvis startet fødselen. 


1 og 1/2 uke før Emma kom, jeg vet ikke om dere husker jeg nevnte det, men da var det jo bare sekundet før det holdt på å bli keisersnitt, men riene roet seg helt plutselig, og vi kunne utsette fødselen litt til.. 

Siden fødselen gikk så utrolig fort, rakk jeg ikke å grue meg. Fødselen var over på et blunk, og alt gikk jo så bra! Hun fikk litt blåmerker da, men det er ikke rart så fort som hun kom til verden. 

Nå i ettertid er jeg glad for at det ble ikke ble keisersnitt. Jeg sitter igjen med en god følelse, selv om det ikke gikk bra første gangen. Første gangen startet fødselen ca en halvtime før han ble født, og andre gangen var fødselen over på ganske så kort tid. Så jeg har tydeligvis ganske raske og korte fødsler, thank god! Så om vi finner ut av hva som gjør at jeg har hatt to vanskelige svangerskap, og det går ann å gjøre slik at jeg får et litt mer normalt svangerskap neste gang, gir vi det en sjanse til og gir Emma en lillesøster eller lillebror, eller to. Og da kommer jeg til å velge vaginal fødsel om det ikke skjer noe spesielt og jeg må ta keisersnitt. 


Jeg hadde blitt så glad om Emma kunne få muligheten til å bli storesøster og at jeg kunne få gå gravid en god del lengre enn 28uker sammenhengende! Men det tar vi da evt den tiden kanskje kommer. Nå skal jeg nyte å være mamma til verdens fineste jente en god stund! Null stress, hun er jo egentlig bare 1 måned, og vi skal kose oss masse med å være foreldre til Emma før det blir en #3. Ringtesten jeg tok når jeg gikk med Emma sa at jeg skulle få tre unger. Gutt - jente - gutt! Så da blir det kanskje en lillebror til Emma da? Smil.

Har dere tatt ringtesten? Har den stemt hos dere?



PUSS PUSS


Ingen kommentarer: